» Obraz versus mem

Dáte si Fofolu? A víte ale, že známý reklamní klip Kofoly de facto jen využil již existující internetový hit v podobě obrázku psa jménem Phteven? Ať už jsou odpovědi na tyto otázky jakékoliv, přijměte pozvánku na další přednáškový večer z cyklu Fresh Eye, tentokrát věnovaný tématu Obraz versus mem. Právě v úvodních větách použitý odkaz na známou reklamu již naznačuje některé charakteristiky memů, jež stojí za bližší zkoumání. Proč se tak úspěšně šíří kyberprostorem? Je to jen kvůli tomu, že mohou obsahovat vtipné jádro? Nebo snad hraje roli jejich výrazná, ale současně primitivní forma, kterou si může pro remake osvojit každý? Kdo memy tvoří a podle jakého úzu vznikají? Popularita serverů jako 9GAG ukazuje, že byť jde o anonymní až co do formy primitivní vizuální ztvárnění, může kolem nich vzniknout milionová komunita.

Pojem mem ale souvisí i s mnohem komplexnějším jevem, než je šíření vtipných obrázků. Richard Dawkins jej použil v rámci teze, že lidská kultura a šíření informací podléhá stejným evolučním tlakům jako DNA. Mezi nejúspěšnější memy by tak nakonec šlo místo šišlajícího psa řadit například Kristovo utrpení či lásku Romea a Julie. Nejsme ale nakonec ani my sami nic než “pouhý” mem replikující chování a situace, které formovaly život našich rodičů? I k těmto úvahám může směřovat tematický večer Obraz versus mem. Proběhne 19. dubna výjimečně v Café Neustadt.

Hosté večera:

IVÁN ZATZ-DÍAZ (Critical & Visual Studies, Pratt Institute, School of Social Sciences and Liberal Arts, NYC): “MEMES IN CULTURE, CULTURE IN MEMES”

BARBORA BUCHTOVÁ (PR a social media specialistka, Frank Bold):“MEMY, MARKETING, MONITORING”

JAN VÁVRA (publicista): “MEMY, DĚLÁNÍ HUMORU A VYTVÁŘENÍ KOMUNIT” 

Sledujte program prostřednictvím FB události!



Proběhlé akce: