„Krize? Jaká krize?“ Právě tak zní název alba kapely Supertramp z roku 1975. Na obalu je vyobrazen muž ve slunečních brýlích a plavkách, jak sedí na skládacím lehátku pod slunečníkem, po ruce má míchaný nápoj, ale místo pláže ho obklopuje zasmušilá, šedá industriální krajina dýmajících komínů. Název je vlastně citací z konspiračního thrilleru Den pro Šakala (1973) o krajně pravicovém teroristickém pokusu o atentát na Charlese de Gaulla. Krize sedmdesátých let předznamenaly současné krize let dvacátých, však mají také nemálo společného: hon za osobním potěšením a uspokojením, ne-li svobodou jako takovou, se odehrává na hrozivém pozadí bezuzdného kapitalismu a autoritářského populismu, klimatické katastrofy a války. Slovo „kritika“ je ve svém základu definováno krizí: řecké krisis označuje rozlišování a posuzování. Jakým způsobem bychom měli přehodnotit kritéria posuzování nejen tváří v tvář modernímu umění, ale kulturní krajině jako takové, když si miliardář utržený ze řetězu může jen tak koupit a zničit jednu z nejzásadnějších globálních debatních platforem, nebo když si Rusko umíní napadnout a zničit Ukrajinu? Pokud se však mají umělečtí kritici k podobným změnám vůbec dopracovat, musí především přežít: jaký je plán záchrany ohroženého druhu?
Jörg Heiser je kritik a kurátor, vede Institut umění v kontextu na Univerzitě umění v Berlíně. Dvacet let působil jako redaktor magazínu frieze. Píše pro portály art-agenda.com a republik.ch. V poslední době spolu s Cristinou Ricupero kurátoroval výstavu Ridiculously Yours! Art, Awkwardness and Enthusiasm v Bundeskunsthalle v Bonnu.
Program vzniká ve spolupráci platformy Fresh Eye, Ceny Věry Jirousové a Galerie hlavního města Prahy. Proběhne v přednáškovém sále domu U Kamenného zvonu v anglickém jazyce bez překladu. Vstupné je zdarma. Večer moderuje ředitelka Ceny Věry Jirousové Eva Skopalová.
Sledujte program prostřednictvím FB události.